[PR-ul Creativ] Tereza Tranaka, Oxygen PR: „Clientul nu acceptă să plătească pentru un concept creativ care vine din partea unei agenții de PR, precum în advertising”

[PR-ul Creativ] Tereza Tranaka, Oxygen PR: „Clientul nu acceptă să plătească pentru un concept creativ care vine din partea unei agenții de PR, precum în advertising”

București – 12 noiembrie 2015

Flexibilitatea și inovația sunt la fel de importante pecum creativitatea, spune Tereza Tranaka (Managing Director, Oxygen PR): creativitatea aduce buzz și beneficii pe termen scurt, inovația se referă la adăugarea de valoare pe termen lung.


Creativitatea pe piața din România

Creativitatea este esențială în orice domeniu al comunicării, fie că vorbim de digital, ATL, BTL sau PR. Probabil că ea a devenit cu atât mai importantă cu cât este mai greu să te faci auzit și remarcat de către audiența țintă în contextul miilor de mesaje cu care aceasta este bombardată zilnic prin toate canalele. În plus, creativitatea agențiilor este pusă la încercare cu briefuri din ce în ce mai frecvente care specifică “buget redus, creativitate maximă”.


Cum s-a adaptat agenția la această tendință?

Pot spune că întotdeauna noi am avut o abordare integrată. În fond, nu e neapărat vorba de creativitate, cât de a găsi soluția potrivită pentru a răspunde la brieful/ obiectivul clientului. Flexibilitatea este la fel de importantă precum creativitatea.

Oxygen face parte dintr-un grup de comunicare 360 și, astfel, dispunem de resurse comune. precum departamente de creație specializate. Orice brief, fie el strict de PR, beneficiază de aportul specialiștilor din varii domenii, precum strategie, creație, social media & community management, digital șamd.


Creativitatea în componența unei campanii de PR

După cum spuneam, contează foarte mult să plecăm de la obiectivele acestei campanii și să găsim cele mai bune soluții pentru atingerea lor. Nu e vorba numai de creativitate în concept și execuție, ci și de o abordare diferită care poate să răspundă mai bine la nevoia clientului. Și, nu în ultimul rând, să nu uităm de inovație. De regulă, creativitatea aduce buzz și beneficii pe termen scurt. Inovația se referă la adăugarea de valoare pe termen lung. Cred că aici este provocarea agențiilor și a clienților. Cât de dispuși sunt să inoveze în mod real?    


Nivelul de creativitate a PR-ului din România

În România, se fac o mulțime de campanii frumoase și creative, multe dintre care sunt premiate local sau internațional. Există potențial, există oameni foarte buni în domeniu.


Obstacole

Problema cu care ne confruntăm este că, de regulă, clientul nu acceptă să plătească pentru un concept creativ care vine din partea unei agenții de PR, precum în advertising.

Pentru a putea dezvolta departamente creative în cadrul agențiilor și a deservi și mai bine această nevoie, clienții trebuie să înceapă să acopere aceste costuri precum un director de creație, acceptând să plătească concepte pentru campanii de PR.

Agentiille care nu vor investi în dezvoltarea unor echipe multi-disciplinare care să cuprindă oameni de creație (incl. arts & copy), specialiști digitali, social media, strategie șamd nu vor avea success pe piața din ce în ce mai competitivă. Trebuie schimbate modelul de business și structura organizației, ceea ce nu este ușor. Asta înseamnă agilitate. Acum, împreună, la nivel de industrie, trebuie să educăm constant piața și să vindem mai bine toate aceste servicii. 


Câtă libertate creativă are PR-ul

Depinde foarte mult de client. Majoritatea clienților sunt flexibili – orice echipă aduce o idee valoroasă este binevenită. Iar ideea este valorificată fie la nivel de PR, sau chiar poate deveni tema campaniei respective.

Dar există și instanțe în care trebuie identificată o rută de PR creativă, pornind de la o campanie foarte restrictivă.


Deschiderea clienților la creativitate

Unii clienți sunt mai îndrăzneți decât alții. În brief nu se spune neapărat “vrem o campanie creativa”. Un brief specifică “vrem să atingem aceste obiective”. Mai departe, este la latitudinea noastră. Majoritatea clienților sunt deschiși ideilor creative.


Un proiect prea creativ, care nu a fost acceptat.

Sunt prea multe să le înșir aici… :) 


Cel mai creativ proiect care a fost acceptat.

Tabăra de reformare sau Barboșii– Heineken.


Un exemplu de abordare PR creativă din România și unul din afară.

În România: Coca-Cola – Radar for Good:

În afară: un proiect care a plecat de la un brief de PR și a ajuns un case study inovator în businessul clientului, în Suedia:

Inapoi