[INSIDER 2007-2014 | Schimbări în business-ul de PR] Tereza Tranaka: „Când încă lucram în corporații, nivelul agențiilor era destul de slab. De aici și oportunitatea de a lansa propria agenție”

[INSIDER 2007-2014 | Schimbări în business-ul de PR] Tereza Tranaka: „Când încă lucram în corporații, nivelul agențiilor era destul de slab. De aici și oportunitatea de a lansa propria agenție”

București – 21 octombrie 2014

Cum s-a schimbat business-ul agențiilor în ultimii șapte ani, în contextul crizei și al consecințelor ei, al evoluției media și al apariției noilor tehnologii? Discutăm la INSIDER cu managerii agențiilor de creație, branding, PR, media, comunicare online, BTL și producție, ca să aflăm cum au afectat acești factori business-ul în care activează și agenția lor.

Despre evoluția business-ului de PR și al agenției Oxygen PR, ne povestește Tereza Tranaka (Managing Partner):


Tendințe în business-ul de PR

Business-ul de PR s-a transformat foarte mult în ultimii ani. Cuvinte cheie care definesc PR-ul în era 3.0 ar fi: multimedia, campanii integrate, social media, storytelling, research și măsurarea rezultatelor, crearea de conținut, brand engagement.


Relația Client-Agenție

Simt că relația client-agenție este mult mai strânsă acum, se lucrează mai mult și mai bine împreună. Sunt mai multe lucruri care au dus la întărirea relației client-agenție:

 •          odată ce s-a pus mai mare accent pe eficiență și rezultate cuantificabile/ROI, există mai mare nevoie de aportul agenției în atingerea obiectivelor;

 •          s-au micșorat echipele de marketing și PR la client, iar multe servicii se externalizează către agenții;

 •          volumul de muncă a crescut, viteza de reacție este mai mare, odată cu dezvoltarea mediului digital (online și social media). Un departament de PR are o responsabilitate mai mare și, atunci, o nevoie mai mare de sprijin din partea agenției;

 •          după ani de muncă cot la cot, clientul și agenția au ajuns să se respecte și să înțeleagă ca împreună pot realiză mult mai mult pe o piață din ce în ce mai competitivă și aglomerată;

 •          nivelul de profesionalism al agențiilor principale de pe piață a crescut semnificativ, oamenii au căpătat experiență și pot livra mult mai bine la standardele clienților.

Când încă lucram în corporații, nivelul agențiilor era destul de slab. De aici și oportunitatea de a lansă propria agenție. Vorbim de o mare diferență în abordare și o evoluție pozitivă rapidă care s-a întâmplat în ultimii 5-6 ani în PR. Fiind și în juriul PR Awards, observ cu plăcere o îmbunătățire de la an la an a proiectelor și înscrierilor, și am convingerea că și clienții simt același lucru.


Cerințele de servicii ale clienților

Serviciile de PR s-au diversificat semnificativ și au ieșit din sfera PR-ului clasic. Așadar, în afara serviciilor standard de PR (media relations, crisis, comunicare internă, event management, CSR etc), acum vorbim de brand engagement, social listening, social media management, blogger relations, storytelling etc. Aș putea zice, de asemenea, că PR-ul a crescut în defavoarea advertisingului.

Clientul și consumatorul au devenit mai profunzi, caută o comunicare mai directă, mai onestă, mai relevanță și, implicit, mai credibilă – lucruri pe care PR-ul le poate oferi. Noi am ajuns să creăm platforme complexe de comunicare și storytelling pentru branduri, pe canale multiple. Odată cu evoluția uneltelor de monitorizare și evaluare, putem oferi un insight mai bun către client și evidența unui ROI.


Modele de plată Client-Agenție

Modelele de plată nu s-au schimbat foarte mult. Se lucrează în continuare în bază unor fee-uri lunare sau orare, sau bugete alocate per proiect.


Online/social media

Aș spune că am ajuns să comunicăm preponderent online și prin canale de social media. Ne-am format echipele astfel încât să aibă competențe pentru mediul online. Avem un departament specializat de social media cu ajutorul căruia gestionăm în prezent peste 40 de branduri internaționale.

Creăm majoritatea conținutului in house, avem oameni specializați în storytelling, avem fotograf in house și producem vizualuri și concepte tot aici. Tot în aceeași direcție, am achiziționat un tool american de ultima generație, pentru a oferi servicii de monitorizare real time și evaluare a brandurilor în mediul online. Cred foarte mult în mediul digital, este o platformă de comunicare care oferă noi oportunități agențiilor de PR.


Workflow

Împreună cu Frank, agenția noastră parteneră, putem spune că acoperim toate ariile de comunicare in house: PR, social media, digital strategy & performance marketing, events, creative, mobile, trade marketing etc. În total, suntem o echipă de peste 40 de oameni, gândim integrat orice campanie și acest lucru ne-a ajutat ca împreună cu clienții, să creștem branduri în piață. Funcționăm de multe ori ca un întreg departament de marketing pentru clienți precum Divertiland, care au un business sezonier, oferindu-le de la strategia de comunicare și până la implementarea acesteia. Formatul de lucru este mult mai flexibil, ritmul mult mai rapid.


Evoluția business-ului Oxygen PR

Oxygen a evoluat și continuă să se dezvolte încă de la lansarea sa, la finele lui 2009. Lucrăm cu profesionalism și pasiune, și dezvoltăm campanii de success pentru branduri precum Heineken, Affligem, Golden Brau, Johnnie Walker, Garanti Bank, Amway, Voestalpine, Mothercare, Olympus Dairy, Familia Brașoveanu, Divertiland, Skoda și mulți alții.

Recent, ne-am alăturat rețelei internaționale de comunicare Global One Communication (GOC), care reunește o serie de agenții independente din Europa, cu prezență globală.

Prin alăturarea la GOC, Oxygen PR are acces la expertiza extinsă a rețelei, în domenii variate, precum tehnologie, retail, energie, educație, financiar sau farma. Prin intermediul agențiilor independente, GOC are o prezență în piețe cheie, precum Germania, Marea Britanie, SUA, China, Italia, Olanda, Belgia, Franța, Spania, Polonia, Rusia și altele.

GOC este prezentă și în Sillicon Valley, unde are competențe puternice pe zona de tehnologie. Clienții GOC sunt atât organizații globale mari, cât și start-up-uri mici din diverse industrii, cu o reprezentare preponderentă în IT și tehnologie. Printre clienți se număra GE, AT&T, Lenovo, Acer, Ambius, Devolo, OVH, Itancia, WordLogic, Western Digital, Bodet etc.

Inapoi